Shopping cart

Magazines cover a wide array subjects, including but not limited to fashion, lifestyle, health, politics, business, Entertainment, sports, science,

  • Home
  • artykuły
  • Dlaczego handel online jest czasem nazywany hazardem?
artykuły

Dlaczego handel online jest czasem nazywany hazardem?

handel online ciekawostki anegdoty biznes
Email :47

Branża handlowa może być bardzo owocna dla wielu inwestorów. Zyski z tytułu prowadzenia takiej działalności gospodarczej niejednokrotnie są bardzo duże. Stają jednak tu przed podmiotami gospodarczymi bardzo duże wyzwania. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, w jaki sektor zainwestować, co musi być poparte odpowiednimi danymi. Dane statystyczne muszą być jednak twarde i potwierdzone przez specjalistów.

Niejednokrotnie ci najbardziej profesjonalnie działający handlowcy, zanim zdecydują się zainwestować w branżę odzieżową albo spożywczą, najpierw bardzo szczegółowo analizują rynek, który ma być przez nich eksponowany. Chodzi naturalnie o minimalizowanie ryzyka. To ostatnie zawsze jest do pewnego stopnia związane z inwestowaniem, a więc trzeba wyposażyć się we wszystkie narzędzia, które będą odpędzać widmo błędów inwestycyjnych.

Jest część inwestorów, którzy trzymają się z dala od handlowania, ponieważ uważają je za sektor bardzo ryzykowny. Pojawiają się nawet porównania z hazardem szczególnie w dzisiejszych czasach. Gdy gospodarka się chwieje lub przechodzi chwilową depresję, to wtedy pojawia się sporo niepewności, jeżeli chodzi o reakcje klientów. U części osób więc pojawiają się w głowach skojarzenia z takimi zjawiskami jak stare gry hazardowe za darmo albo obstawianie w totalizatorze sportowym. Czy jednak takie rozumowanie jest do końca uprawnione? W końcu niejednokrotnie w historii potwierdzano, że nawet podczas występowania najgłębszych kryzysów ekonomicznych wielu inwestorów mogło bardzo dużo zarobić. Trzeba tylko wiedzieć, jak do biznesu handlowego się przygotować.

Handel wciąż na fali wzrostowej?

W ciągu ostatnich lat bardzo widoczne jest większe zainteresowanie handlem szeroko rozumianym. Dotyczy to także naszego polskiego podwórka. Nie da się nie zauważyć coraz większej intensywności, z jaką działają portale aukcyjne. Polski konsument ma dostęp oczywiście nie tylko do polskich, ale także zagranicznych, przy czym nie można tu pominąć doskonale sobie radzących serwisów chińskich. Wzrost w tej branży jest zauważalny coraz bardziej intensywny także z uwagi na rozwój innowacyjnych technologii. Nie da się pominąć internetu i jego wpływu na handel. To dzięki niemu właśnie pojawiły się całkiem nowe możliwości przed inwestorami.

Handlowanie internetowe mniej ryzykowne?

Jeżeli przeanalizujemy bardziej szczegółowo i w kontekście historycznym branżę handlową, to przecież zainwestowanie w jakiś duży albo mały sklep, zawsze wiązało się z ryzykiem. To, czego najbardziej obawia się każdy inwestor to tego, że do sklepu osiedlowego w efekcie nikt nie przyjdzie albo też klienci może nie zainteresują się w takim stopniu, jak się spodziewaliśmy promocjami dostępnymi w hipermarkecie. Problem ten dotyczył i dotyczy także naturalnie nie tylko asortymentu spożywczego. Branża odzieżowa lub obuwnicza, czy też kosmetyczna zmaga się z takimi samymi dylematami.

Sprawy jednak przybrały całkiem inny obrót, gdy na horyzoncie pojawiła się możliwość handlowania internetowego. Początkowo wielu inwestorów dość opornie podchodziło do takich rozwiązań. Było to jednak w zasadzie chwilowe reagowanie wynikające ze zwykłego zdroworozsądkowego sceptycyzmu. Gdy inwestorzy i klienci oswoili się ze sprzedawaniem online, okazało się, że w ten sposób można ograniczyć ryzyko niesprzedanego towaru. Sklep internetowy nie musi mieć wszystkiego wystawionego na półkach. Wystarczy, że będą to tylko fotografie produktów. Zamówienia z hurtowni realizuje się przecież dopiero wtedy, gdy klient zgłosi na poszczególne artykuły zapotrzebowanie.

Przyszłość to rynek online

Siłą rzeczy więc zaczęły się pojawiać głosy, że rynek online to jest przyszłość handlu i nie ma przed tym ucieczki. Jeżeli coś lepiej sprawdza się w praktyce, to dlaczego z tego nie skorzystać. Sam rynek zresztą wymusza pewne zachowania inwestorów. Korzyści, jakie płyną z handlowania internetowego to właśnie, jak wspomnieliśmy brak konieczności posiadania materialnych magazynów. Sklepy internetowe przedstawiają na swoich stronach internetowych konkretny asortyment. Mogą to być produkty:

  • > farmaceutyczne
  • > kosmetyczne
  • > odzieżowe
  • > elektroniczne
  • > motoryzacyjne

Lista w zasadzie jest nieograniczona. Do tego jeszcze trzeba doliczyć przecież zakupy spożywcze. Coraz więcej działa najróżniejszych delikatesów internetowych, które realizują na bieżąco zakupy. Możemy też robić zakupy bezpośrednio u producentów, którzy sprzedają sery, wędliny czy też wykwintne alkohole. Posiadanie sklepu internetowego to możliwość oferowania nieograniczonego sortymentu. Wszystko zależy tylko, z jakimi dostawcami sprzedawca ma kontakt.

Planowanie handlowego biznesu nie jest już obarczone dużym ryzykiem

W kontekście planowania takiego biznesu kluczowym czynnikiem jest także pisanie różnych planów biznesowych. Obecnie dzięki dostępowi do internetu inwestorzy mają możliwość skuteczniejszego przeanalizowania potrzeb konsumentów. Szybciej można znaleźć doświadczonych konsultantów, ale także poprzez zwykłe wyszukiwanie produktów w internecie możemy się zorientować, na co jest największe zapotrzebowanie. Wyszukiwarki wyraźnie pokazują, jakie produkty są najchętniej wyszukiwane przez internautów. To pozwala lepiej przeanalizować rynek i zastanowić się nad tym, co może być najbardziej opłacalne.

Handel online. Ryzyko zwracania produktów

Z drugiej strony nigdy nie można także wykluczyć tych mniej optymistycznych scenariusz, jeśli chodzi o prowadzenie biznesu. Na pewno zawsze istnieje pewne podobieństwo i ryzyko, że klientom nie będą się podobały produkty i że będą one zwracane w dużej ilości. W tym kontekście handlowanie jest z pewnością pewnym hazardem. Ograniczamy tutaj jednak możliwość strat właśnie dzięki temu, że fizycznie nie trzymamy towaru, tylko, jak wspomnieliśmy, po finalizacji transakcji będziemy go dopiero zamawiać u dostawców. Bardzo jednak interesujące jest to, z jakiego powodu konsumenci zwracają produkty. Badania pokazują, że bardzo dużo zależy od tego, jak sam inwestor będzie podchodzić do procesu sprzedażowego. Zwroty realizowane są bowiem nie tylko i wyłącznie z uwagi na to, że produkt jest słabej jakości albo ma wady, czy też po prostu nie spełnia oczekiwań.

Wszelkie dane statystyczne udowadniają, że ponad 90% konsumentów deklaruje, iż zdecydowało się na zwrot, ponieważ kontakt ze sprzedawcą nie był na odpowiednim poziomie. Poza tym duża ilość konsumentów nie decyduje się na pewne zakupy, jeżeli sam proces zwrotu nie był realizowany w odpowiedni sposób. Potwierdzone za to jest szczególnie w przypadku tych najbardziej cenionych sklepów, że jeżeli formalności związane ze zwrotem są minimalne, a pieniądze są zwracane natychmiast na konto, to w takich punktach sprzedażowych zakupy są robione ponownie.

Dobry kontakt z klientem to mniejsze ryzyko strat

Do pewnego stopnia więc biznes handlowy może być obarczony ryzykiem. Nieustannie trzeba podnosić jakość usługi no i dbać o bardzo bogaty asortyment. W stu procentach nigdy nie da się wyeliminować możliwości niepowodzenia, ale przy dobrym biznesplanie i przejrzystej polityce zwrotów sukces jest możliwy. Optymalną politykę sprzedażową pokazuje poniższa tabela:

Nie inwestujmy w duże ilości produktów Wygodniej postawić na handel online, ponieważ nie będzie się to wiązać z kosztami przeznaczonymi na wypełnienie magazynu po brzegi. Wystarczą fotografie produktów na stronie sklepu. 
Dokładna analiza przed uruchomieniem inwestycji Bardzo ważne jest analizowanie rynku. Handlowiec musi wiedzieć, że produkty przynajmniej ze sporym prawdopodobieństwem będą sprzedane. 
Szybkie reagowanie na potrzeby klientów To, czego nie lubi żaden konsument to nieodebrane telefony lub nieodpisywanie na maile. Szybki kulturalny kontakt to budowanie relacji z konsumentem, który chętnie będzie wracać. 
Natychmiastowy zwrot pieniędzy Klienci cenią te sklepy i wracają do tych, które błyskawicznie zwracają pieniądze za zwrócone produkty. To budowa długofalowego zaufania do sklepu. 

1366 / zawsz / handel online

Comments are closed

Podobne artykuły